خداشناسی
سدرة المنتهی
عشق فقط یک کلام حسین علیه السلام

الحمدلله رب العالمین

 سپاس خدای را که حق ستایشش بالاتر از حد ستایشگران است و نعمت هایش فوق اندیشه شمارشگران. حق جویان کوشا از ادای حقش ناتوانند و همت های دورپرواز آدمیان از درک و احاطه به مقام شامخش نارسا و حوزه اعلای ربوبی اش از نفوذ هشیاری هشیاران به دور است.

سپاس خدای راست که به همه امور مخفی داناست و همه نشان ها و آثار آشکار به وجود او رهنما. ذات پاکش بر چشم بیننده برنیاید. نه دیده کسی که او را نمی بیند، نفی و انکارش را بتواند و نه قلب کسی که به وجودش اذعان دارد، بتواند او را ببیند.

مقام او از هر چیزی بالاتر است و نزدیکی او بر همه اشیاء از هر چیزی نزدیکتر. نه علوّ مقامِ ذاتِ اقدسش، او را از مخلوقاتش دور ساخته و نه نزدیکی او موجب تساویش با کائنات گشته است. عقول بشری را از توصیف و تعریف صفتش آگاه ننموده و از معرفت لازم درباره وجود و آثار و نشان های آشکارش محجوب نفرموده است. خداوند باعظمت تر است از تخیلات پوچ و بی اساس تشبیه کنندگانش و والاتر است از اوهام باطل منکرانش، عظمتی بس والا.

کسی که بپرسید «خدا در چیست؟» خدا را در آن گنجانیده و اگر خدا را روی چیزی توهم کند آن را خالی از خدا پنداشته است. بر هستی او هیچ رویدادی سبقت نگرفته و نیستی بر هستی اش تقدم نداشته است.

او با همه موجودات است بدون پیوستگی و غیر از همه موجودات است بدون دوری و گسیختگی. اوست سازنده همه کاینات بی نیاز از آنکه خود حرکتی کند و ابزاری را وسیله کار خود نماید. اوست بینای مطلق بی­احتیاج به دیدگاهی­از مخلوقاتش. یگانه خداوندی که نیاز به دمساز ندارد تا از جدایی­اش وحشتی بر او عارض گردد.

ستایش خدای راست که حالی از او به حال دیگرش سبقت نگرفته تا برای وجود و یا حال او آغازی پیش از پایانش بوده باشد و برای او ظاهری باشد پیش از آنکه باطنی گردد. هر چه که غیر از آن ذات اقدس واحد نامیده شود کم است و هر عزیزی جز او محقر و هر نیرومندی غیر از او ناتوان و هر مالکی سوای او مملوک و هر عالمی جز او فراگیرنده است.

                                                        نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 15 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط مجتبی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 87
بازدید ماه : 87
بازدید کل : 19177
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1